Δράσεις ΤΑΠΤΟΚ 2021-2027

Άξονας Ειδικός Στόχος Στρατηγικής Παρεμβάσεις / Δράσεις Π/Υ Δ.Δ. Ταμείο Πρόγραμμα / Πηγή Χρηματοδότησης Ειδικός Στόχος Προγράμματος «Βόρειο Αιγαίο» Κωδικός πεδίου παρέμβασης
1 1.1 1.1.1. Δημιουργία ανοιχτών χώρων με περιβαλλοντική αναβάθμιση των περιοχών εγκατάστασης για εξυπηρέτηση των κατοίκων της περιοχής παρέμβασης 1.500.000 1.500.000 ΕΤΠΑ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου RSO5.2. Ενίσχυση της ολοκληρωμένης και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής τοπικής ανάπτυξης, του πολιτισμού, της φυσικής κληρονομιάς, του βιώσιμου τουρισμού και της ασφάλειας σε περιοχές πλην των αστικών 079
1 1.1 1.1.2. Δημιουργία ποδηλατόδρομου εντός τουριστικών οικισμών με ανάπλαση των υφιστάμενων κεντρικών οδών αυτών 1.500.000 1.500.000 ΕΤΠΑ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου RSO5.2. Ενίσχυση της ολοκληρωμένης και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής τοπικής ανάπτυξης, του πολιτισμού, της φυσικής κληρονομιάς, του βιώσιμου τουρισμού και της ασφάλειας σε περιοχές πλην των αστικών 083
1 1.1 1.1.3. Αναπλάσεις κεντρικών σημείων και ιδιαίτερης σημασίας σημείων παραδοσιακών (ή και μη παραδοσιακών) οικισμών 2.000.000 2.000.000 ΕΤΠΑ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου RSO5.2. Ενίσχυση της ολοκληρωμένης και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής τοπικής ανάπτυξης, του πολιτισμού, της φυσικής κληρονομιάς, του βιώσιμου τουρισμού και της ασφάλειας σε περιοχές πλην των αστικών 168
1 1.2 1.2.1. Ψηφιοποίηση αρχείων Υπηρεσιών φορέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης και δημιουργία εφαρμογών ψηφιακών υπηρεσιών 400.000 400.000 ΕΤΠΑ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου RSO1.2. Αξιοποίηση των οφελών της ψηφιοποίησης για τους πολίτες, τις εταιρείες, τους ερευνητικούς οργανισμούς και τις δημόσιες αρχές 016
1 1.3 1.3.1. Εκσυγχρονισμός υποδομών και ανάπλαση της περιοχής με σκοπό την παροχή υπηρεσιών τουρισμού ευεξίας 1.200.000 1.200.000 ΕΤΠΑ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου RSO5.2. Ενίσχυση της ολοκληρωμένης και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής τοπικής ανάπτυξης, του πολιτισμού, της φυσικής κληρονομιάς, του βιώσιμου τουρισμού και της ασφάλειας σε περιοχές πλην των αστικών 165
1 1.3 1.3.2. Βελτίωση οικισμών της περιοχής παρέμβασης με την έννοια να γίνουν πιο φιλικοί και προσβάσιμοι στους επισκέπτες και στους τουρίστες σαν τοπικοί τουριστικοί προορισμοί 900.000 900.000 ΕΤΠΑ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου RSO5.2. Ενίσχυση της ολοκληρωμένης και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής τοπικής ανάπτυξης, του πολιτισμού, της φυσικής κληρονομιάς, του βιώσιμου τουρισμού και της ασφάλειας σε περιοχές πλην των αστικών 165
2 2.1 2.1.1. Αποκατάσταση και ανάδειξη μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς αρμοδιότητας Υπουργείου Πολιτισμού 1.400.000 1.400.000 ΕΤΠΑ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου RSO5.2. Ενίσχυση της ολοκληρωμένης και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής τοπικής ανάπτυξης, του πολιτισμού, της φυσικής κληρονομιάς, του βιώσιμου τουρισμού και της ασφάλειας σε περιοχές πλην των αστικών 166
2 2.2 2.2.1. Δημιουργία υποδομών προστασίας και ανάδειξης του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής παρέμβασης, εκτός περιοχών Natura 1.500.000 1.500.000 ΕΤΠΑ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου RSO5.2. Ενίσχυση της ολοκληρωμένης και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής τοπικής ανάπτυξης, του πολιτισμού, της φυσικής κληρονομιάς, του βιώσιμου τουρισμού και της ασφάλειας σε περιοχές πλην των αστικών 167
2 2.3 2.3.1. Δημιουργία πράσινων σημείων στην περιοχή παρέμβασης και συμπληρωματικών υποδομών ανακύκλωσης 1.400.000 1.400.000 ΕΤΠΑ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου RSO5.2. Ενίσχυση της ολοκληρωμένης και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής τοπικής ανάπτυξης, του πολιτισμού, της φυσικής κληρονομιάς, του βιώσιμου τουρισμού και της ασφάλειας σε περιοχές πλην των αστικών 067
3 3.1 3.1.1. Ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμός επιχειρήσεων δεύτερης μεταποίησης με έμφαση στην ψηφιακή ή/και στην πράσινη οικονομία 785.000 550.000 ΕΤΠΑ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου RSO1.3. Ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας των ΜΜΕ και δημιουργία θέσεων εργασίας στις ΜΜΕ, μεταξύ άλλων μέσω παραγωγικών επενδύσεων 021
3 3.1 3.1.2. Ίδρυση ή/και επέκταση τουριστικών επιχειρήσεων σε μη νησιωτικές/ορεινές περιοχές της περιοχής παρέμβασης  – Εκσυγχρονισμός τουριστικών επιχειρήσεων στην περιοχή παρέμβασης 4.080.000 2.450.000 ΕΤΠΑ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου RSO1.3. Ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας των ΜΜΕ και δημιουργία θέσεων εργασίας στις ΜΜΕ, μεταξύ άλλων μέσω παραγωγικών επενδύσεων 021
3 3.2 3.2.1. Ενίσχυση της ίδρυσης νέων επιχειρήσεων από άνεργους νέους ή μακροχρόνια άνεργους 1.000.000 1.000.000 ΕΚΤ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου ESO4.1. Βελτίωση της πρόσβασης στην απασχόληση και μέτρα ενεργοποίησης για όλα τα άτομα που αναζητούν εργασία, συγκεκριμένα, τους νέους, ιδίως μέσω της υλοποίησης των εγγυήσεων για τη νεολαία, τους μακροχρόνια ανέργους και τις μειονεκτούσες ομάδες στην αγορά εργασίας, και για τα οικονομικώς αδρανή άτομα, καθώς και μέσω της προώθησης της αυτοαπασχόλησης και της κοινωνικής οικονομίας 134
3 3.2 3.2.2. Πρόσβαση στην απασχόληση ανέργων υψηλών προσόντων 325.000 325.000 ΕΚΤ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου ESO4.1. Βελτίωση της πρόσβασης στην απασχόληση και μέτρα ενεργοποίησης για όλα τα άτομα που αναζητούν εργασία, συγκεκριμένα, τους νέους, ιδίως μέσω της υλοποίησης των εγγυήσεων για τη νεολαία, τους μακροχρόνια ανέργους και τις μειονεκτούσες ομάδες στην αγορά εργασίας, και για τα οικονομικώς αδρανή άτομα, καθώς και μέσω της προώθησης της αυτοαπασχόλησης και της κοινωνικής οικονομίας 134
    Τεχνική βοήθεια 600.000 600.000 ΕΤΠΑ Ε.Π. Βορείου Αιγαίου RSO5.2. Ενίσχυση της ολοκληρωμένης και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής τοπικής ανάπτυξης, του πολιτισμού, της φυσικής κληρονομιάς, του βιώσιμου τουρισμού και της ασφάλειας σε περιοχές πλην των αστικών 169

Περιοχή Παρέμβασης

Το παρόν Ολοκληρωμένο Σχέδιο Βιώσιμης και Αειφόρου Ανάπτυξης νήσου Χίου αφορά τις επτά (7) Δημοτικές Ενότητες του Δήμου Χίου (Ομηρούπολης, Καρδαμύλων, Αμανής, Αγίου Μηνά, Καμποχώρων, Μαστιχοχωρίων και Ιωνίας) που καλύπτουν το σύνολο της έκτασης της νήσου, εκτός της Δ.Ε. Χίου.

Άξονας 1

1.1.1. Δημιουργία ανοιχτών χώρων με περιβαλλοντική αναβάθμιση των περιοχών εγκατάστασης για εξυπηρέτηση των κατοίκων της περιοχής παρέμβασης

Έχει ήδη περιγραφεί η ανάγκη για τη δημιουργία κοινόχρηστων υποδομών για την εξυπηρέτηση των κατοίκων της περιοχής παρέμβασης, με έμφαση στο νότιο κεντρικό τμήμα του νησιού, όπου η συγκέντρωση κατοίκων είναι μεγάλη, υφίστανται δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί και υπάρχει παντελής έλλειψη τέτοιων υποδομών.

Στο πλαίσιο της παρούσας παρέμβασης προβλέπεται η περιβαλλοντική αποκατάσταση τουλάχιστον δύο υποβαθμισμένων περιοχών της περιοχής παρέμβασης με τη χρήση όλων των σύγχρονων περιβαλλοντικών και βιοκλιματικών τεχνικών, με σκοπό την αναβάθμιση της, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας της περιοχής παρέμβασης, που θα μπορέσει να τις αξιοποιήσει προς κοινό όφελος.

Οι εργασίες που θα γίνουν θα συνδυαστούν με βιοκλιματική και αισθητική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής εγκατάστασης, με πρόβλεψη για οδούς πρόσβασης, φυτεύσεις, καθαρισμούς και αποκαταστάσεις τοπίων, προστασία του φυσικού περιβάλλοντος έναντι πυρκαγιών ή πλημμυρών ή γενικότερα φυσικών καταστροφών κ.λ.π.

Επίσης, σε κάθε περίπτωση, εκτός των εργασιών διαμόρφωσης θα εφαρμοστεί σχέδιο ολοκληρωμένης διαχείρισης και αναβάθμισης της ευρύτερης περιοχής, που μπορεί να περιλαμβάνει ενέργειες για την προστασία δάσους της περιοχής, όπως καθαρισμός του υποστρώματος και κλάδεμα ή/και αραίωση των δέντρων, ενώ θα εγκατασταθεί σύστημαεπιτήρησης για πυρκαγιές και πυροσβεστικό δίκτυο για την προστασία του δάσους της περιοχής, ανάδειξη μνημείων (πολιτιστικών ή μνημείων της φύσης) κ.λ.π.

Η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών προβλέπεται σε κάθε περίπτωση. Για κάθε χώρο, θα αναπτυχθεί ηλεκτρονική πλατφόρμα, με σύνδεση με τον ιστότοπο του Δήμου Χίου, όπου θα παρέχονται πληροφορίες για τον χώρο, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, τα μνημεία και την ιστορία εφόσον υπάρχουν, αλλά και για τις ώρες λειτουργίας, τις διαθέσιμες δραστηριότητες κ.λ.π.

Η παρούσα Δράση αναφέρεται στην κατασκευή ποδηλατόδρομου σε τμήματα των παραλιακών τουριστικών οικισμών της περιοχής παρέμβασης, με πιο πιθανά τα σημεία του παραλιακού μετώπου της Δ.Κ. Θυμιανών της Δ.Ε. Αγίου Μηνά της Χίου.

Αναφέρθηκε ήδη ότι η σημερινή κατάσταση κατά μήκος της επαρχιακής οδού που συνδέει την πόλη με αυτές τις περιοχές, στο τμήμα της που είναι εντός των οικισμών, είναι απαράδεκτη, όσον αφορά τη διασφάλιση της άνετης και ασφαλούς μετακίνησης των πεζών εντός των οικισμών. 

Ιδιαίτερα, στο πιο ενδιαφέρον τμήμα που αποτελεί ο οικισμός του Καρφά και πιο συγκεκριμένα από τη διασταύρωση της βίγλας της Αγίας Ελένης έως το κτίριο του πρώην Κέντρου Γιαμού, πεζοδρόμια υπάρχουν μόνο στην μια πλευρά της επαρχιακής οδού, τα οποία είναι παλαιωμένα, φθαρμένα σε αρκετά σημεία λόγω και των δέντρων που είναι φυτεμένα σε αυτά, χωρίς να υπάρχει καμιά πρόβλεψη για όδευση τυφλών και προφανώς χωρίς να υπάρχει ποδηλατόδρομος, οπότε η χρήση ποδηλάτων για τη μετακίνηση εντός του οικισμού του Καρφά είναι μάλλον αδύνατη, αφού διασχίζεται στο μεγαλύτερο μέρος του από επαρχιακή οδό, υψηλής κυκλοφορίας κατά την τουριστική περίοδο.

Με την εν λόγω παρέμβαση, προτείνεται η διαμόρφωση και ο επανασχεδιασμός των πεζοδρομίων, εκατέρωθεν του οδοστρώματος, με κατασκευή και ποδηλατικών διαδρομών σε τμήμα περίπου 1.250 μ. του οδικού άξονα, που ενδεικτικά θα μπορούσε να είναι από την διασταύρωση προς τη Βίγλα Αγίας Ελένης μέχρι τον κτίριο Γιαμού, ή σε κάποιο άλλο σημείο του παραλιακού μετώπου μέχρι και τον Μέγα Λιμνιώνα. 

Η κατασκευή των ποδηλατικών διαδρομών θα γίνει κατά προτίμηση σε τμήμα του κάθε πεζοδρομίου, εκατέρωθεν του οδοστρώματος, ώστε να είναι επαρκώς προφυλαγμένοι από ενέργειες αυθαίρετης και παράνομης στάθμευσης ή τοποθέτησης άλλων εμποδίων σε αυτούς και να είναι διαρκώς λειτουργικοί για τους ενδιαφερόμενους. 

Όσον αφορά το οδόστρωμα, προβλέπεται η μείωση του πλάτους του στο ελάχιστο δυνατό, ώστε να δοθεί μεγαλύτερο πλάτος για τα πεζοδρόμια δεξιά και αριστερά της επαρχιακής οδού και να μην είναι δυνατή η παράνομη στάθμευση που συχνά παρατηρείται και έχει σαν αποτέλεσμα την παρεμπόδιση της κυκλοφορίας. 

Στις παρεμβάσεις που προτείνονται να υλοποιηθούν, δίνεται προτεραιότητα στην προσβασιμότητα στις ευάλωτες ομάδες, με ιδιαίτερη πρόβλεψη σε ράμπες ΑΜΕΑ στις διασταυρώσεις και σε οδεύσεις τυφλών επί των πεζοδρομίων.

Όσον αφορά στην υπάρχουσα πεζοδρόμηση, παρατηρείται σημειακά φυσική φθορά, η οποία έχει επέλθει με το πέρασμα του χρόνου. Το πλάτος του πεζοδρόμου είναι τέτοιο που σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες δεντροφυτεύσεις εμποδίζει τη άνετη διέλευση ακόμα και πεζών καθώς και την μετακίνηση με βρεφικό καρότσι ή ΑΜΕΑ που είναι σχεδόν απαγορευτική.

Στα πλαίσια της παρούσας πρότασης ανάπλασης με κατασκευή ποδηλατόδρομων προτείνεται:

  • Κατασκευή νέου δικτύου ηλεκτροφωτισμού και τοποθέτηση νέων σύγχρονων, χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας, φωτιστικών.
  • Εργασίες εκρίζωσης ακατάλληλων και γηραιών δένδρων που δημιουργούν προβλήματα στην πλακόστρωση και στην προσπέλαση πεζών και αντικατάσταση τους με νέα προσαρμοσμένα στο περιβάλλον της περιοχής και στο ανάλογο μικροκλίμα.
  • Καθαίρεση υφιστάμενων πεζοδρομίων και αντικατάστασή με νέα εκατέρωθεν του δρόμου. Τα πεζοδρόμια θα ανακατασκευαστούν με αντιολισθηρές πλάκες σκυροδέματος, χωρίς ανάγλυφες εσοχές ή εξοχές και με τέτοιο αρμολόγημα ώστε να διευκολύνεται η βάδιση και την κύλιση του αναπηρικού αμαξιδίου.
  • Αναβάθμιση και αντικατάσταση του φθαρμένου εξοπλισμού κεντρικής επαρχιακής οδού που διασχίζει τον οικισμό, το υπόλοιπο οδικό δίκτυο συνίσταται από ήπιας κυκλοφορίας δρομίσκους, κατάλληλους και ασφαλείς για μετακινήσεις με ποδήλατο.

Σε κάθε πεζοδρόμιο (δεξιά και αριστερά της οδού) θα κατασκευαστεί ποδηλατόδρομος με γεωμετρικά χαρακτηριστικά που προβλέπονται από τη νομοθεσία, ώστε να εξασφαλιστεί η άνετη μετακίνηση των ποδηλάτων εντός του οικισμού. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο κάθε κάτοικος ή τουρίστας θα μπορεί να κινείται εντός του οικισμού με το ποδήλατο του, αν υπολογίσουμε ότι εκτός των επαρχιακών οδών, οι υπόλοιποι δρομίσκοι του οικισμού είναι ήπιας κυκλοφορίας και δεν υπάρχει πρόβλημα.

Στόχος είναι να κατασκευαστεί το μεγαλύτερο δυνατό μήκος πεζοδρομίων και ποδηλατόδρομου βάσει των διαθέσιμων οικονομικών πόρων της Δράσης. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το έργο θα κατασκευαστεί σε μήκος τουλάχιστον περίπου 1.250 μέτρων, σε περιοχή που θα επιλεγεί από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου ή το Δήμο Χίου, ανάλογα με τον χαρακτηρισμό της οδού που θα επιλεγεί. 

Δεδομένου ότι με την παρούσα Δράση δεν καλύπτεται το σύνολο της οδού που χρήζει παρέμβασης, σημειώνεται ότι το οποιοδήποτε έργο υλοποιηθεί θα είναι  επεκτάσιμο εύκολα, εφόσον εξευρεθούν επιπλέον οικονομικοί πόροι στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας ΤΑΠΤΚ ή σε άλλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, εθνικό ή κοινοτικό ή με ιδίους πόρους που διαθέτει ή διαχειρίζεται από το ΠΔΕ η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου. 

Η παρούσα Δράση αναφέρεται στην ανάπλαση κεντρικών πλατειών και ιδιαίτερων στοιχείων παραδοσιακών ή μη οικισμών του νησιού. Στην πραγματικότητα, προβλέπεται η ανάπλαση ενδεικτικά 4 οικισμών που θα επιλεγούν με ευθύνη του Δήμου Χίου, καλύπτοντας ευρύτερες γεωγραφικές περιοχές.

Η επιλογή τους θα γίνει με κριτήρια:

  • Την σημαντικότητα των στοιχείων πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς των οικισμών. Προτεραιότητα θα έχουν οι παραδοσιακοί οικισμοί της περιοχής παρέμβασης,
  • Την κατάσταση στην οποία βρίσκονται σήμερα συνυπολογιζόμενης της μη υλοποίησης άλλων έργων αναβάθμισης τους, τα τελευταία χρόνια,
  • του πληθυσμού που διαβιεί στον οικισμό και κατά κάποια έννοια θα συμπεριλαμβάνεται στους τελικώς ωφελούμενους,
  • την λειτουργία επιχειρήσεων στην περιοχή που θα γίνουν οι παρεμβάσεις,
  • τον αριθμό των επισκεπτών που δέχεται ο οικισμός σε ετήσια βάση και 6) τη γεωγραφική διασπορά των επεμβάσεων στην περιοχή παρέμβασης.

Σε κάθε παρέμβαση θα προσδιορίζονται επακριβώς:

  • Η περιοχή που θα περιλαμβάνεται στο έργο παρέμβασης για τον συγκεκριμένο οικισμό,
  • Τα ιδιαίτερα στοιχεία πολιτιστικής ή αρχιτεκτονικής κληρονομιάς που χρήζουν ανάδειξης,
  • Τις λειτουργίες της τοπικής κοινωνίας που θα υποστηρίζονται μέσω των υποδομών που θα αναβαθμιστούν και γενικότερα τις επιπτώσεις των παρεμβάσεων στους μόνιμους κατοίκους του οικισμού,
  • Πιθανά συνοδά έργα που θα πρέπει να υλοποιηθούν ώστε οι παρεμβάσεις να είναι κατά το δυνατό πιο αποτελεσματικές, όσον αφορά το στόχο τους για αναβάθμιση του οικισμού (π.χ. κατασκευή χώρων στάθμευσης προκειμένου να απελευθερωθούν τα σημεία παρέμβασης από τα Ι.Χ. ή κατασκευή παιδικής χαράς για την ψυχαγωγία και απασχόληση των παιδιών που μένουν μόνιμα ή επισκέπτονται τον οικισμό.
  • Έργα Κοινής Ωφέλειας που προκύπτουν, όπως υπογειοποίηση ή διευθέτηση δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας ή έργα αποχετευτικών δικτύων ή όμβριων, όπως και του φωτισμού.
  • Έργα που είναι απαραίτητα για την ολιστική διαχείριση του οικισμού σαν τουριστικού προορισμού, όπως προμήθεια και εγκατάσταση infokiosk, φυσική σήμανση με πινακίδες, ηλεκτρονική σήμανση των μνημείων του με barcode για ενημέρωση των επισκεπτών μέσω κινητών συσκευών, προμήθεια και εγκατάσταση φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων κ.λ.π.
  • Δίκτυα πυρασφάλειας βάσει σχεδίου προσαρμοσμένου στις ιδιαιτερότητες του κάθε οικισμού. Επίλυση άλλων θεμάτων που αφορούν την ασφάλεια εντός του οικισμού για τους κατοίκους και τους επισκέπτες.
  • Οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε να συμβάλλει στην αναβάθμιση του οικισμού, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων του και στην ενίσχυση της ελκυστικότητας του σαν τουριστικός προορισμός.

Θα ληφθεί μέριμνα ώστε για άλλα θέματα που σχετίζονται με την ασφάλεια ή/και την ποιότητα ζωής των κατοίκων και επισκεπτών των συγκεκριμένων οικισμών να μελετηθούν και να ωριμάσουν έργα, που θα υποβληθούν για ένταξη σε άλλες Προσκλήσεις του Επιχειρησιακού Προγράμματος (όπως θέματα που αφορούν ύδρευση/άρδευση ή αποχέτευση ή αντιπλημμυρική προστασία), ώστε οι επιμέρους Δράσεις να λειτουργήσουν συμπληρωματικά στην κατεύθυνση μιας ολιστικής αντιμετώπισης των προβλημάτων των κατοίκων και της πλήρους αναβάθμισης των οικισμών που θα επιλεγούν.

Η παρούσα Δράση αφορά στην ψηφιοποίηση των αρχείων των Υπηρεσιών των φορέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης δηλαδή του Δήμου Χίου ή της Π.Ε. Χίου και παρέχουν υπηρεσίες σε κατοίκους της περιοχής παρέμβασης. 

Πέραν από την ψηφιοποίηση των αρχείων, τα αντίστοιχα έργα θα ολοκληρωθούν με την ψηφιοποίηση συγκεκριμένων γεωγραφικών πληροφοριών σε κατάλληλα υπόβαθρα, π.χ. ορίων οδών και απαλλοτριώσεων, χαρακτηρισμών ή αποχαρακτηρισμών επαρχιακών οδών κ.λ.π.

Ταυτόχρονα, σε κάθε περίπτωση, θα αναπτύσσεται εφαρμογή, εφόσον δεν υπάρχει, ή θα γίνουν οι απαιτούμενες παραμετροποιήσεις σε υφιστάμενες εφαρμογές, ώστε συγκεκριμένες υπηρεσίες να παρέχονται πλέον on line στους πολίτες που το επιθυμούν. Πιο συγκεκριμένα,  θα αναπτυχθεί εφαρμογή on line επικοινωνίας των πολιτών με την Υπηρεσία, με σκοπό τη διεκπεραίωση συγκεκριμένων αιτημάτων, που θα είναι δυνατό να γίνει μετά την ψηφιοποίηση των αρχείων τους.

Ενδεικτικά, Υπηρεσίες που μπορούν να συμμετέχουν στη συγκεκριμένη Δράση είναι οι Τεχνικές Υπηρεσίες της Π.Ε. Χίου και του Δήμου Χίου, όπως και η Πολεοδομία του Δήμου Χίου.  

Όσον αφορά το συνολικό κόστος του κάθε έργου, υπολογίζεται ότι θα κυμαίνεται μεταξύ 150.000 – 200.000 ευρώ και θα αφορά την εργασία ψηφιοποίησης και την ανάπτυξη της εφαρμογής on line παροχής υπηρεσιών σε πολίτες. 

Η παρούσα Δράση αναφέρεται στον εκσυγχρονισμό δημόσιων υποδομών παροχής τουρισμού ευεξίας, συνοδευόμενου και από έργα ανάπλασης και αναβάθμισης των δημόσιων υποδομών του συνόλου της περιοχής.

Ενδεικτική δράση αναφέρεται στην περιοχή Αγιασμάτων της ΤΚ Λεπτοπόδων Χίου, όπου υπάρχει η μοναδική αναγνωρισμένη ιαματική πηγή του νησιού. Ο Δήμος Χίου έχει ολοκληρώσει μελέτη για τον εκσυγχρονισμό του υδροθεραπευτηρίου Αγιασμάτων, των εγκαταστάσεων ιαματικού νερού (μηχανολογικές εγκαταστάσεις άντλησης, μεταφοράς και ψύξης του νερού από την πηγή προς το υδροθεραπευτήριο) και αναμόρφωσης του περιβάλλοντα χώρου αυτού, οπότε έχει μια σχετική ωριμότητα να εντάξει την υλοποίηση του έργου στην παρούσα Δράση.

Το παρόν έργο θα συμπληρωθεί με μικρότερου μεγέθους παρεμβάσεις που θα υλοποιηθούν στην ευρύτερη περιοχή του οικισμού εντός του οποίου αναπτύσσονται δράσεις τουρισμού ευεξίας, με σκοπό την μεγαλύτερη ικανοποίηση των τουριστών που επέλεξαν την περιοχή και το συγκεκριμένο είδος τουρισμού και διαμένουν στα καταλύματα της περιοχής, όπως και στους επισκέπτες. 

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το υδροθεραπευτήριο Αγιασμάτων ανήκει στον Δήμο Χίου, αλλά η διαχείριση του γίνεται βάσει προγραμματικής σύμβασης από την κοινωφελή επιχείρηση ΔΗ.Κ.Ε.Χ. με συμμετοχή και της ΚΟΙΝ.Σ.Ε.Π. «Θέρμαι Αγιασμάτων» που έχει συσταθεί από κατοίκους και επαγγελματίες της περιοχής. Η ΚΟΙΝ.Σ.Ε.Π. αναπτύσσει συμπληρωματικές δράσεις παροχής υπηρεσιών στους λουόμενους και τους επισκέπτες της περιοχής, επαυξάνοντας το αποτέλεσμα και την ικανοποίηση τους.

Φορέας υλοποίησης του έργου θα είναι σε κάθε περίπτωση ο Δήμος Χίου, που μπορεί στη συνέχεια να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις, ώστε η διαχείριση των υποδομών να γίνεται από κοινού με εταιρείες του ή και ΚΟΙΝ.Σ.Ε.Π. της περιοχής, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο και την Κοινωνική Οικονομία. 

Αναφέρθηκε ήδη ότι πολλοί οικισμοί της περιοχής παρέμβασης, που αποτελούν δημοφιλείς τοπικούς τουριστικούς προορισμούς για τους τουρίστες και τους επισκέπτες του νησιού παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις, κυρίως όσον αφορά στη σήμανση, στην παροχή πληροφοριών και στη διάθεση υποδομών που είναι απαραίτητες.

Σημειώνεται ότι στην προτεινόμενη Δράση 1.1.3 προβλέπεται η επιλογή ενδεικτικά 4 κατά προτίμηση παραδοσιακών οικισμών και η εκπόνηση και υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπλασης των κεντρικών σημείων τους ή/και οποιουδήποτε άλλου σημείου κρίνεται ότι είναι σημαντικό και πρέπει να συμπεριληφθεί στις εργασίες ανάπλασης. Είναι προφανές ότι στο πλαίσιο της ανάπλασης θα προβλέπονται και όλα εκείνα τα έργα σήμανσης, φυσικής ή ηλεκτρονικής και κατασκευής υποδομών, ώστε οι οικισμοί να γίνουν φιλικοί και περισσότερο προσβάσιμοι στους τουρίστες και επισκέπτες.

Έτσι, η παρούσα Δράση αφορά άλλους οικισμούς, για τους οποίους δεν θα γίνουν έργα ολοκληρωμένης ανάπλασης, αλλά παρόλα αυτά έχουν ανάγκη μικρότερης σημασίας και κόστους έργων, ώστε να πληρούν τις απαιτήσεις ενός τουριστικού προορισμού.

Με την παρούσα δράση προβλέπεται η εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για ενδεικτικά 7 οικισμούς της περιοχής παρέμβασης, όπου με συγκεκριμένες παρεμβάσεις και μικρού μεγέθους έργα, θα αντιμετωπίζονται οι ελλείψεις και οι οικισμοί θα γίνονται φιλικοί και προσβάσιμοι στους επισκέπτες.

Τέτοιες παρεμβάσεις μπορεί να είναι:

  • Σήμανση των σημαντικών στοιχείων εντός ή εκτός του οικισμού με πινακίδες (φυσική σήμανση)
  • Σήμανση των επιχειρήσεων του οικισμού που παρέχουν υπηρεσίες διαμονής, εστίασης, αναψυχής, εμπορίου κ.λ.π.
  • Ηλεκτρονική σήμανση των αξιοθέατων του οικισμού, με ανάπτυξη εφαρμογών παροχής οπτικοακουστικού υλικού μέσω κινητών συσκευών για ενημέρωση των επισκεπτών.
  • Παροχή χρηστικών πληροφοριών μέσω κινητών συσκευών, ώστε οι επισκέπτες να έχουν στη διάθεση τους αυτές, αλλά και να αισθάνονται ασφάλεια κατά την παραμονή τους στον οικισμό.
  • Δημιουργία χώρων στάθμευσης, εφόσον απαιτείται.
  • Οποιαδήποτε άλλη υποδομή απαιτείται για την εξυπηρέτηση των κατοίκων του οικισμού και των τουριστών.

Ουσιαστικά πρόκειται για μικρού μεγέθους επεμβάσεις, που όμως θα πρέπει να εντάσσονται σε ένα Ολοκληρωμένο Σχέδιο διαχείρισης τουριστικού προορισμού, βάσει των αναγκών που διαπιστώνονται για κάθε ένα από τους οικισμούς που θα επιλεγούν για αυτό το σκοπό. 

Άξονας 2

2.1.1 Αποκατάσταση και ανάδειξη μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς αρμοδιότητας Υπουργείου Πολιτισμού

Η παρούσα Δράση αναφέρεται στην αποκατάσταση και ανάδειξη μνημείων της πολιτιστικής κληρονομιάς που βρίσκονται στην περιοχή παρέμβασης και υπάγονται στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Πολιτισμού. 

Αναφέρθηκαν ήδη, κατά την αιτιολόγηση του Ειδικού Στόχου, αρκετά μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς που βρίσκονται εντός της περιοχής παρέμβασης και χρήζουν αποκατάστασης και ανάδειξης από το Υπουργείο Πολιτισμού. 

Η τοπική Εφορεία Αρχαιοτήτων μελετά αρκετά από αυτά, ακολουθώντας τους κανόνες δεοντολογίας που αφορούν τον χειρισμό μνημείων και στοιχείων πολιτιστικής κληρονομιάς. 

Με βάση την ωριμότητα έργων που προετοιμάζει, αλλά και τη σημαντικότητα των παρεμβάσεων, θα επιλέξει την υποβολή τεχνικών δελτίων για την ένταξη συγκεκριμένων έργων στην εν λόγω Δράση. 

Η παρούσα Δράση αναφέρεται στην δημιουργία έργων και υποδομών με σκοπό την προστασία και την ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος και τη βιοποικιλότητα της περιοχής παρέμβασης.

Τέτοια έργα θα μπορούσε να είναι η αποκατάσταση περιπατητικών διαδρομών στην Χιώτικη ύπαιθρο, με σκοπό την χρήση τους από κατοίκους του νησιού ή τουρίστες, όπως και η ίδρυση γεωλογικού πάρκου για την ανάδειξη της γεωποικιλότητας της νήσου Χίου. 

Ένα πλήθος από παλιά μονοπάτια συνδέει τους οικισμούς της Χίου μεταξύ τους ή με άλλα σημεία ενδιαφέροντος, όπως μοναστήρια, μνημεία κ.λ.π. Κάποια από αυτά είναι απλώς μονοπάτια, ενώ άλλα έχουν προκύψει από προσπάθειες κατασκευής αμαξιτών δρόμων για την κίνηση αμαξών, πριν κατασκευαστούν οι σύγχρονοι δρόμοι και πριν ακόμα ανακαλυφθούν τα οχήματα. 

Η ανακάλυψη, αποκατάσταση και συντήρηση των παλιών μονοπατιών αποτελεί αντικείμενο ενδιαφέροντος αρκετών τοπικών εθελοντικών ομάδων, με αποτέλεσμα πολλά από αυτά να έχουν διασωθεί και συντηρηθεί, ενώ ένας μεγάλος αριθμός κατοίκων πλαισιώνει αυτές τις ομάδες, τόσο στις εθελοντικές δράσεις καθαρισμού και συντήρησης, όσο και στις κατά κανόνα Κυριακάτικες περιηγήσεις τους, κυρίως την άνοιξη και το φθινόπωρο. 

Πολλά από τα μονοπάτια έχουν έντονο πολιτιστικό ενδιαφέρον, όπως εκείνα που ανοίγονται πάνω σε παλιούς αμαξωτούς δρόμους (Φα – Λιθί ή τούρκικος δρόμος Αγίου Ισιδώρου – Ψιλές). 

Άλλα μονοπάτια κερδίζουν σε ενδιαφέρον γιατί συνδέουν μεταξύ τους μνημεία της πολιτιστικής παράδοσης. Ένα τέτοιο δίκτυο μονοπατιών υφίσταται στην Κεντρική Χίο και συνδέει μεταξύ τους τη Νέα Μονή με τις μονές των Αγίων Πατέρων και του Αγίου Μάρκου, με μικρότερα παρεκκλήσια και με τους κοντινούς οικισμούς Αυγωνύμων και Αναβάτου. 

Κάθε μονοπάτι αποτελεί αδιάσειστο μάρτυρα της οικονομικής και κοινωνικής ζωής του τόπου μια και καθένα από αυτά τα μονοπάτια κατασκευάστηκε για να ενισχύσει την επικοινωνία και το εμπόριο στις γύρω κοινότητες .

Στόχος της παρούσας δράσης είναι ο σχεδιασμός ενός ολοκληρωμένου προγράμματος αποκατάστασης των μονοπατιών που θα ενωθούν λειτουργικά σε ένα ενιαίο δίκτυο σε ολόκληρο το νησί.

Με τον τρόπο αυτό θα εξυπηρετήσουν τους σκοπούς για τους οποίους αρχικά δημιουργήθηκαν αναδεικνύοντας παράλληλα:

  • Τα Βυζαντινά μνημεία (τις εκκλησίες και τα μοναστήρια δίνοντας ώθηση και στον θρησκευτικό τουρισμό)
  • Τα αρχαιολογικά αλλά και τα νεότερα μνημεία του νησιού μας.
  • Τα Γεωλογικά Μνημεία της Χίου τα οποία είναι αρκετά και πρόσφατα ξεκίνησε η διαδικασία ανάδειξης τους.
  • Τον φυσικό πλούτο του νησιού μας με τη σπάνια πανίδα (ορχιδέες, τουλίπες, σχίνοι – μαστιχόδεντρα κλπ.)
  • Την τοπική αρχιτεκτονική κάθε Δημοτικής Ενότητας.

Επιπλέον, από την διαβούλευση που έγινε με τους φορείς, προέκυψε συγκεκριμένη πρόταση για διασφάλιση της προσβασιμότητας ΑμΕΑ πιλοτικά για κάποια υφιστάμενη περιπατητική διαδρομή, όπως ενδεικτικά για την περιπατητική διαδρομή στην περιοχή της Κλειδούς της Δημοτικής Κοινότητας Βροντάδου της Δημοτικής Ενότητας Ομηρούπολης του Δήμου Χίου. Σκοπός είναι άτομα με κινητικά προβλήματα και άτομα με προβλήματα όρασης να μπορούν να απολαύσουν κάποιες από τις διαδρομές που είναι διαθέσιμες, εκτιμώντας και το υψηλό κόστος διασφάλισης της προσβασιμότητας των ΑμΕΑ σε αυτές. Για το λόγο αυτό, προτείνεται ενδεικτικά η συγκεκριμένη διαδρομή, μήκους 1.500 μέτρων, που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια και ξεκινά από σημείο κοντά στο κέντρο του νησιού, όπου είναι εγκατεστημένο και το μοναδικό Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Νομού Χίου. 

Η συγκεκριμένη πρόταση της Π.Ε. Χίου αποσκοπεί στο να καλύψει τις ανάγκες των ατόμων με ειδικές ανάγκες για περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και αναψυχή. Η διαδρομή θα ξεκινά από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ομηρούπολης και θα συντελέσει στην ενημέρωση κι ευαισθητοποίηση μαθητών ΑΜΕΑ των σχολείων της Χίου, αλλά και επισκεπτών.

Επιπλέον, θα τοποθετηθούν πινακίδες ενημέρωσης ΑΜΕΑ που θα απευθύνονται σε άτομα τυφλά ή με μειωμένη όραση και θα τους πληροφορούν για επιλεγμένα στοιχεία του οικοσυστήματος/περιβάλλοντος όπως π.χ. φυτά (όνομα ή και φωτογραφία), πετρώματα, οικολογία, ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία, σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές. 

Όλες οι πινακίδες θα είναι ανάγλυφες με το σύστημα μπράϊγ και σε κατάλληλο ύψος, ώστε να διαβάζονται με ψηλάφηση.  

Επιπλέον, ενδιαφέρον θα είχε και η ανάδειξη, προστασία και διαχείριση του γεωλογικού πλούτου του νησιού. Μπορούν να δημιουργηθούν μουσειακές εγκαταστάσεις για να φιλοξενήσουν όλα τα απολιθώματα της Χίου ή αντίγραφα τους, καθώς και συλλογές ορυκτών και πετρωμάτων του νησιού. 

Η υλοποίηση των ενεργειών της παρούσας δράσης θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την ίδρυση ενός  Γεωλογικού Πάρκου (π.χ. Αμμωνιτών στην περιοχή του Κορακάρη) με σκοπό  να αποτελέσει τη βάση για τη συγκέντρωση όλου του γεωλογικού πλούτου του νησιού. Κάτι τέτοιο θα απλωνόταν σε ένα μεγάλο μέρος της περιοχής όπου απαντώνται οι περισσότεροι αμμωνίτες και θα περιλάμβανε υποδομές για την περιήγηση εντός του χώρου, αλλά και κάποιες λιτές κτιριακές εγκαταστάσεις ως χώρο ενημέρωσης κοινού  & τηλεπισικόπησης. 

Η παρούσα Δράση αναφέρεται στην δημιουργία  πράσινων σημείων στην περιοχή παρέμβασης, όπως ακριβώς προβλέπεται στο ΠΕΣΔΑ Βορείου Αιγαίου. 

Τα Πράσινα Σημεία είναι οργανωμένοι χώροι, στους οποίους οι πολίτες μπορούν να αφήνουν ειδικά απόβλητα οικιακής προέλευσης από τηλεοράσεις και άλλο ηλεκτρικό ή ηλεκτρονικό εξοπλισμό, μέχρι στρώματα, έπιπλα, κλαδέματα ή άλλα ογκώδη αντικείμενα εντελώς δωρεάν.

Κάθε Πράσινο σημείο είναι ένας οριοθετημένος και διαμορφωμένος χώρος με κατάλληλη κτιριακή υποδομή (όπου απαιτείται) και εξοπλισμό, οργανωμένος από το Δήμο, ώστε οι δημότες να αποθέτουν ανακυκλώσιμα υλικά, χωριστά συλλεγέντα, όπως χαρτί, γυαλί, μέταλλα, πλαστικά, υφάσματα, βρώσιμα έλαια ή χρησιμοποιημένα αντικείμενα και εξοπλισμό (όπως ρουχισμό, έπιπλα, ηλεκτρικό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό), προκειμένου να προωθηθούν στη συνέχεια για ανακύκλωση ή για επαναχρησιμοποίηση.

 

Γενικότερα, η ανάπτυξη των Πράσινων Σημείων συντελεί ουσιαστικά στην υιοθέτηση της εθνικής πολιτικής σχετικά με τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, καθώς αναμένεται να συμβάλλει σημαντικά στα ακόλουθα:

  • προώθηση της πρόληψης της δημιουργίας αποβλήτων
  • ενίσχυση των δραστηριοτήτων επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης
  • εκτροπή αποβλήτων από τους ΧΥΤΑ
  • ανακύκλωση οικιακών αποβλήτων
  • χωριστή συλλογή χαρτιού, μετάλλου, πλαστικού και γυαλιού

Άξονας 3

3.1.1 Ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμός επιχειρήσεων δεύτερης μεταποίησης με έμφαση στην ψηφιακή ή/και στην πράσινη οικονομία

Μέσω της παρούσας δράσης δίνεται η δυνατότητα ίδρυσης / επέκτασης και εκσυγχρονισμού υφιστάμενων μονάδων δεύτερης μεταποίησης αγροτικών προϊόντων (παραγωγή ειδών διατροφής μετά την πρώτη μεταποίηση) στην περιοχή παρέμβασης Ενδεικτικά αναφέρονται π.χ. αρτοποιεία, ζαχαροπλαστεία, βιοτεχνίες τροφίμων, ποτοποιεία κ.λ.π. για την ενίσχυση του εισοδήματος των κατοίκων της περιοχής παρέμβασης. 

Επιλέξιμες θα είναι όλες οι μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές, υφιστάμενες ή υπό σύσταση, επιχειρήσεις που διαθέτουν παραγωγικές ή/και βοηθητικές εγκαταστάσεις δεύτερης μεταποίησης αγροτικών προϊόντων εντός της περιοχής παρέμβασης ή προτίθενται να υλοποιήσουν με το επενδυτικό τους σχέδιο.

Κατά την αξιολόγηση των προτεινόμενων έργων, θετικό κριτήριο θα αποτελεί η ενσωμάτωση διαδικασιών καινοτομίας ή/και  χρήσης νέων τεχνολογιών με σκοπό τη ψηφιοποίηση διαδικασιών ή/και διαδικασιών φιλικών προς το περιβάλλον. 

Πράξεις που ενσωματώνουν την κυκλική οικονομία στις διαδικασίες τους, ιδιαίτερα όσον αφορά την αξιοποίηση παραπροϊόντων των παραγωγικών διαδικασιών τους, θα βαθμολογούνται θετικά κατά την αξιολόγηση τους. 

Επιπλέον θετικό κριτήριο αποτελεί η συμμετοχή με σημαντικό ποσοστό στο επενδυτικό σχέδιο δαπανών που εξυπηρετούν εξοικονόμηση στην κατανάλωση ενέργειας με αντίστοιχη μείωση των εκπομπών ρύπων. 

Κριτήριο θα αποτελέσει και η εξαγωγική ικανότητα της επιχείρησης που θα υπολογιστεί με βάση τα στοιχεία εξαγωγών των τριών τελευταίων ετών ή/και την απόκτηση αυτής της ικανότητας, με την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου που θα υποβληθεί. 

Θετικά θα βαθμολογείται η δικτύωση – συνεργασία του φορέα της επένδυσης με άλλους ομοειδείς ή μη ομοειδείς στο πλαίσιο καθετοποίησης της παραγωγής φορείς, που θα τεκμηριώνεται με συγκεκριμένα αποδεικτικά στοιχεία (π.χ. συμφωνητικό συνεργασίας, δημιουργία cluster κ.λ.π.). 

Τέλος, θετικό κριτήριο θα είναι η υφιστάμενη απασχόληση της επιχείρησης σε ΕΜΕ των τριών τελευταίων κλεισμένων διαχειριστικών χρήσεων και η δέσμευση της επιχείρησης για δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης. 

Έργα που θα περιλαμβάνουν ενέργειες για τη διασύνδεση του τομέα της αγροδιατροφής με τον τουρισμό, όπως επισκέψιμοι χώροι παραγωγικών μονάδων αγροδιατροφής ή χώροι γευσιγνωσίας θα αντιμετωπίζονται θετικά κατά την αξιολόγηση. 

Οι ενισχύσεις καλύπτουν δαπάνες για κτιριακές εγκαταστάσεις, διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου, αγορά μηχανημάτων και εξοπλισμού, καθώς και γενικές δαπάνες.

Το καθεστώς ενίσχυσης θα είναι βάσει του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) αριθ. 1407/2013 της ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ (κανονισμός de minimis) σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας.

Σημειώνεται ότι όσον αφορά τις ενισχύσεις σε μεταποιητικές ομάδες, σύμφωνα με την Πρόσκληση του ΤΑΠΤΟΚ προβλέπονται μόνο ενισχύσεις που αφορούν δραστηριότητες δεύτερης μεταποίησης αγροτικών προϊόντων, οπότε επιλέξιμη θα είναι ολόκληρη η περιοχή παρέμβασης και γίνεται υπόδειξη στην ΕΤΑΧ Α.Ε. να επικεντρώσει τις ιδιωτικές ενισχύσεις του LEADER σε άλλους κλάδους μεταποίησης.

Ο συνολικός προϋπολογισμός των ενισχυόμενων παρεμβάσεων μπορεί να ανέλθει μέχρι 285.000,00 € ενώ τα ποσοστά ενίσχυσης είναι 70 %. 

Ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) δεν είναι επιλέξιμος, εκτός της περίπτωσης που δεν είναι ανακτήσιμος δυνάμει της εθνικής νομοθεσίας για τον ΦΠΑ (άρθρο 69§3γ του Καν. 1303/2013).

Μέσω της παρούσας δράσης δίνεται η δυνατότητα: 

  • ίδρυσης ή επέκτασης επιχειρήσεων τουριστικών καταλυμάτων, μόνο σε μη νησιωτικές/ορεινές περιοχές της περιοχής παρέμβασης
  • εκσυγχρονισμού επιχειρήσεων τουριστικών καταλυμάτων, σε ολόκληρη την περιοχή παρέμβασης
  • Ίδρυσης ή επέκτασης ή εκσυγχρονισμού επιχειρήσεων εστίασης και αναψυχής, σε ολόκληρη την περιοχή παρέμβασης
  • Ίδρυσης ή επέκτασης ή εκσυγχρονισμού επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών με δραστηριότητες σχετικές με εναλλακτικές/ειδικές μορφές τουρισμού, την αναψυχή, την άθληση/σπορ για την εξυπηρέτηση του τουρισμού με στόχο την ενδυνάμωση του τουριστικού δυναμικού και τη βελτίωση των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών, σε ολόκληρη την περιοχή παρέμβασης.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η δράση (α) περιορίζεται μόνο σε μη νησιωτικές/ορεινές περιοχές της περιοχής παρέμβασης, ώστε να μην υπάρχει επικάλυψη με τις δράσεις του LEADER, που ενισχύουν την ίδρυση ή επέκταση τουριστικών καταλυμάτων στις νησιωτικές/ορεινές  περιοχές της περιοχής παρέμβασης.  

Κατά την υλοποίησή τους, επιδιώκεται η ενσωμάτωση διαδικασιών καινοτομίας ή/και  χρήσης νέων τεχνολογιών με σκοπό τη ψηφιοποίηση διαδικασιών ή/και διαδικασιών φιλικών προς το περιβάλλον. 

Επιπλέον θετικό κριτήριο αποτελεί η συμμετοχή στο επενδυτικό σχέδιο δαπανών που εξυπηρετούν εξοικονόμηση στην κατανάλωση ενέργειας με αντίστοιχη μείωση των εκπομπών ρύπων. 

Θετικά θα βαθμολογείται η δικτύωση – συνεργασία του φορέα της επένδυσης με άλλους ομοειδείς ή μη ομοειδείς φορείς, που θα τεκμηριώνεται με συγκεκριμένα αποδεικτικά στοιχεία (π.χ. συμφωνητικό συνεργασίας, δημιουργία cluster κ.λ.π.).

Τέλος, θετικό κριτήριο θα είναι η υφιστάμενη απασχόληση της επιχείρησης σε ΕΜΕ των τριών τελευταίων κλεισμένων διαχειριστικών χρήσεων και η δέσμευση της επιχείρησης για δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης. 

Οι ενισχύσεις καλύπτουν δαπάνες για κτιριακές εγκαταστάσεις, διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου, αγορά μηχανημάτων και εξοπλισμού, καθώς και γενικές δαπάνες.

Το καθεστώς ενίσχυσης θα είναι βάσει του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) αριθ. 1407/2013 της ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ (κανονισμός de minimis) σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας. Για όσα έργα ενταχθούν βάσει του Κανονισμού 1407/2013, ο συνολικός προϋπολογισμός των ενισχυόμενων παρεμβάσεων μπορεί να ανέλθει μέχρι 285.000,00 € ενώ τα ποσοστά ενίσχυσης είναι 70 %. 

Για την περίπτωση ίδρυσης ή επέκτασης τουριστικών καταλυμάτων, θα υπάρχει η δυνατότητα στον υποψήφιο δικαιούχο, να επιλέξει τον Γενικό Απαλλακτικό Κανονισμό, ιδιαίτερα εφόσον ο προϋπολογισμός της επένδυσης και η υπολογιζόμενη επιχορήγηση υπερβαίνει τα όρια του κανόνα de minimis. Στις περιπτώσεις αυτές, ο μέγιστος προϋπολογισμός θα μπορεί να ανέλθει στις 600.000 ευρώ και τα ποσοστά επιχορήγησης θα προκύπτουν βάσει των μέγιστων επιτρεπόμενων ποσοστών ενισχύσεων του ΓΑΚ για τις περιφερειακές ενισχύσεις. 

Ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) δεν είναι επιλέξιμος, εκτός της περίπτωσης που δεν είναι ανακτήσιμος δυνάμει της εθνικής νομοθεσίας για τον ΦΠΑ (άρθρο 69§3γ του Καν. 1303/2013). 

Μέσω της παρούσας δράσης δίνεται η δυνατότητα ίδρυσης επιχειρήσεων από άνεργους νέους ηλικίας 18 – 39 ετών ή/και μακροχρόνια άνεργους ανεξαρτήτως ηλικίας, που σχεδιάζουν να ιδρύσουν δική τους μικρή ή πολύ μικρή επιχείρηση στην περιοχή παρέμβασης. Δικαιούχοι θα είναι και εταιρείες μικρές ή πολύ μικρές που θα συσταθούν με έδρα στην περιοχή παρέμβασης, στις οποίες συμμετέχουν επιλέξιμοι ωφελούμενοι με ποσοστό συμμετοχής μεγαλύτερο του 50 % και οι οποίοι αποκλειστικά ασκούν τη διοίκηση αυτών των εταιρειών. 

Σκοπός της Δράσης είναι η κάλυψη 100 % των λειτουργικών δαπανών έναρξης και λειτουργίας της επιχείρησης έως 2 έτη από την ίδρυση της, όπως ενοίκια, ασφαλιστικές εισφορές, δαπάνες παροχής υπηρεσιών, δαπάνες αμοιβών τρίτων, αναλώσιμα, μισθοδοσίες, αγορά πρώτων και βοηθητικών υλών, μισθοδοσίες κ.λ.π. Όσον αφορά τον

απαιτούμενο εξοπλισμό, για την ίδρυση της επιχείρησης, θα ενισχύεται μέχρι 100 % η απόσβεση του, κατά την περίοδο επιλεξιμότητας των δαπανών.

Ανώτατο ποσό ενίσχυσης ανά δικαιούχο θα είναι 30.000 ευρώ και περίοδος επιλεξιμότητας των δαπανών θα είναι μέχρι 2 έτη από την έναρξη της επιχείρησης. 

Στα κριτήρια επιλογής προτείνονται τα παρακάτω:

  • Η συνάφεια γνώσεων ή/και επαγγελματικής εμπειρίας του δικαιούχου με το αντικείμενο δραστηριότητας της νέας επιχείρησης
  • Οι θέσεις απασχόλησης που θα δημιουργηθούν, συμπεριλαμβανομένης και της αυτοαπασχόλησης
  • Η ενσωμάτωση καινοτομιών ή/και νέων τεχνολογιών στο επενδυτικό σχέδιο
  • Η προστασία του περιβάλλοντος
  • Η συμβολή του επενδυτικού σχεδίου στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων για την περιοχή παρέμβασης

Το καθεστώς ενίσχυσης θα είναι βάσει του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) αριθ. 1407/2013 της ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ (κανονισμός de minimis) σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας.

Επιλέξιμες θα είναι όλες οι νέες δραστηριότητες που είναι σύμφωνες με τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1407/2013 της ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ (κανονισμός de minimis).  

Μέσω της παρούσας δράσης δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις που λειτουργούν στην περιοχή παρέμβασης να προσλαμβάνουν εργαζόμενους υψηλών προσόντων, με την έννοια εξειδικευμένων σπουδών ή μεταπτυχιακών διπλωμάτων εξειδίκευσης σε συγκεκριμένα αντικείμενα. 

Σκοπός της Δράσης είναι αφενός οι τοπικές επιχειρήσεις να ενισχυθούν με εξειδικευμένο, υψηλών προσόντων, προσωπικό ώστε να γίνουν πιο αποτελεσματικές και αφετέρου η περιοχή παρέμβασης να ενισχυθεί γενικότερα με την μετοίκηση ανθρώπων υψηλών γνώσεων και προσόντων σε αυτή, είτε πρόκειται για επαναπατρισμό καταγόμενων από αυτή, είτε για άλλα πρόσωπα, που για πρώτη φορά θα εγκατασταθούν στην περιοχή.

Η Δράση αφορά με την ενίσχυση του μισθολογικού κόστους του νέου εργαζόμενου για τουλάχιστον 18 μήνες , με επιδότηση του 100 % του συνολικού κόστους μέσω του ΕΚΤ με εκτιμώμενο μηνιαίο μισθολογικό κόστος της τάξης των 1.500 ευρώ, ώστε αυτό να μπορεί να δράσει ελκυστικά για άτομα υψηλών προσόντων να μετεγκατασταθούν και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε επιχειρήσεις της περιοχής παρέμβασης. 

Το καθεστώς ενίσχυσης θα είναι βάσει του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) αριθ. 1407/2013 της ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ (κανονισμός de minimis) σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας.

Επιλέξιμες θα είναι όλες οι δραστηριότητες που είναι σύμφωνες με τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1407/2013 της ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ κανονισμός de minimis).